Dit suggereert dat er veel verbeteringsruimte is.
McKinsey komt echter tot deels andere resultaten. In een onderzoek (*2) onder grote, internationale bedrijven blijkt overhead 4 tot 8% van de opbrengsten te bedragen. Deze percentages zijn veel lager, maar de spreiding blijkt ook hier fors, bijvoorbeeld:
De verschillen tussen beide onderzoeken zijn misschien te verklaren doordat verschillend gemeten wordt, namelijk met FTE's in het eerste geval en met totale overheadkosten in het tweede. Het toont dat als u uw overhead benchmarkt, u er zeker van moet zijn dat u dezelfde definities en periodes als de benchmark hanteert.
Beide onderzoeken stemmen wel overeen in de grote spreiding van de overheadkosten binnen sectoren. Dit suggereert dat er veel besparingspotentieel in overhead ligt. Maar een goede verklaring kan ook de verschillende (prominente of ondergeschikte) rol van overhead in de strategie-ontwikkeling zijn. M.a.w. een hoge overhead kan verantwoord zijn, want nodig voor de strategie. Bij een oppervlakkige vergelijking van gemiddelden kunnen deze niet gecorrigeerd worden voor verschillende rollen, wat benchmarking tussen organisaties met verschillende strategieen weinig zinvol maakt. Maar hoe weegt u uw overhead dan wel?
Weeg afzonderlijke aktiviteiten
Dat is helaas bewerkelijk en naar zijn aard zelf een overhead-aktivteit, maar u kunt zich beperken in uw evaluatie tot de aktiviteiten waar u veel verbeteringsruimte vermoedt.
Als eerste stap verdeelt u uw overhead-functies in afzonderlijke aktiviteiten, welke u waardeert op vier punten:
Wat waarderen?
|
Hoe?
|
Waar zichtbaar?
|
Waarde voor ontwikkeling organisatie
|
schaal van 1 - 5
|
X-as
|
Waarde voor interne gebruikers
|
schaal van 1 - 5
|
Y-as
|
Hoogte kosten
|
diameter cirkel
|
In schema
|
Type aktiviteit
|
kleur cirkel
|
In schema
|
Om de aktiviteiten te kunnen vergelijken zet u de resultaten in een schema.
De waarde van overhead voor de ontwikkeling van de organisatie meet u door de opdrachtgevers hierover een oordeel te vragen. Dat kan eenvoudig met scores op een schaal van 1 tot 5. Belangrijk is niet alleen het cijfer, maar ook de beschrijving. Indien nodig vertaalt u zelf de beschrijving in een score.
De waarde van overhead voor de primaire aktiviteiten meet u door de interne gebruikers hierover een oordeel te vragen. Dat kan eenvoudig met scores op een schaal van 1 tot 5. Belangrijk is niet alleen het cijfer, maar ook de beschrijving. Indien nodig vertaalt u zelf de beschrijving in een score.
De kosten van afzonderlijke overhead-aktiviteiten berekent u door de kosten op te tellen van:
- Salarissen,
- Uitbestede werkzaamheden,
- IT en
- Huisvesting.
Dit deelt u door de werkelijke tijdbesteding aan elke afzonderlijke aktiviteit. Dit vergt dus tijdregistratie van of interviews over die aktiviteit.
Met deze gegevens componeert u het schema, dat u gebruikt om prioriteiten te stellen voor verbeteringen. Dat kunt u echter pas als u weet wat u verwacht van uw overhead, dus wat zij moeten betekenen voor de gebruikers en de strategie. Verbeteringen zijn dan niet alleen bezuinigingen, maar kunnen ook verbeteringen van kwaliteit of doelmatigheid zijn. Dat doet meer recht aan de functie van uw overhead.
(*1) Proefschrift 'Overhead gewaardeerd' van Marc Huijben, pagina 54. Tabel 5.2 toont gemiddelde generieke overhead per sector, dus zonder sectorspecifieke overhead, over de periode 2005 - 2009. Gemeten werd in FTE's.
(*2) artikel McKinsey 'Maximizing the value of G&A'
http://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/maximizing-the-value-of-GA